+381 60 0921288

Тихомира Ђорђевића 3, Алексинац 18220

Области рада

Медијација

Медијација је алтернативни начин решавања спорова, у којем треће независно, неутрално и непристрасно лице, посредник – медијатор, помаже странама у сукобу да дођу до узајамно прихватљивог решења. Медијацији се може приступити пре и у току судског поступка, као и у току поступка по правним лековима или у току извршног поступка.

Специфичност медијације као добровољног, неформалног, изузетно брзог и јефтинијег поступка је у томе да током поступка стране задржавају потпуну контролу и у њему нико уместо њих самих не може донети одлуку о начину решавања њиховог спорног односа, те уколико до споразума дође, закључују га у заједничком интересу. Улога медијатора се управо огледа у томе да исти помаже странама да утврде своје интересе у односу са другом страном и постигну споразум. Споразум може имати снагу извршне исправе, а медијатор и пуномоћници страна могу учестовати у његовој писаној изради.  У поређењу са редовним трошковима судског поступка, у зависности од вредности спора јефтинија је од 35 до 60%. 

Разлике између судског поступка и медијације – посредовања у решавању спорова


СУДСКИ ПОСТУПАК
МЕДИЈАЦИЈА
1.        формалан поступак
1.             мање формалан поступак, флексибилан, у неформалној, пријатној атмосфери
2.        за туженог принудан поступак
2.             добровољан поступак
3.        по правилу јаван поступак
3.             приватан и поверљив поступак (по правилу искључена јавност)
4.        изводе се докази
4.             преговара се
5.        фокусира се на тачке у вези са којима се странке не слажу
5.             фокусира се на тачке у вези са којима се странке слажу
6.        утврђује се право
6.             утврђују се интереси и тражи се најбоље решење
7.        судија управља поступком
7.             стране управљају поступком, у договору са медијатором
8.        судија доноси одлуку
8.             стране доносе одлуку
9.        доноси се пресуда
9.             закључује се споразум
10.    дуготрајан (непредвидиво)
10.         брз и хитан поступак
11.    (непредвидиво) скуп поступак
11.         јефтин поступак
12.    Неизвесност
12.         стране одлучују и прецизирају споразум
13.    Једна или обе стране могу остати незадовољне
13.         Решење је обострано прихватљиво
14.    Личне вредности, култура, обичаји и традиција се занемарују а утврђује се право
14.         Поштују се личне вредности, култура, обичаји и традиција
15.    Међусобни односи се обично погоршавају
15.         Односи постају бољи или остају исти
16.    Жалба по правилу одлаже извршење
16.         Споразум може одмах имати својство извршне исправе, као правоснажна судска одлука
17.     Парнични поступак је по правилу праћен и поступком принудног извршења,  тј. додатним одлагањем и трошковима суда и извршитеља
17.         Након постизања споразума, стране по правилу добровољно изврше споразум
18.    Може да буде вођен од стране другог, овлашћеног, лица
18.         Непосредан – лично присуство је обавезно

 

Вансудско решавање потрошачких спорова

        Један од начина за остваривање потрошачких права јесте вансудско решавање спорова. Уколико потрошач није задовољан исходом решавања рекламације коју је уложио трговцу, потрошачки спор се може решити вансудским путем уз помоћ  трећег лица које, у складу са Законом и заштити потрошача, мора бити:    

    

    • неутрално,        
    • независно и        
    • непристрасно.        

    

        Вансудско решавање потрошачких спорова је поступак предвиђен за решавање свих врста потрошачких спорова, без обзира на врсту и вредност спора, а поступак је:    

    
    •  брз,        
    •  ефикасан и        
    •  потпуно поверљив.        

    

        Треће лице које посредује у поступку решавања спора између потрошача и трговца је тело за вансудско решавање потрошачких спорова које помаже странама у спору да пронађу конструктивно и компромисно решење. Ова тела морају испунити прописане услове да би се уписала на Листу тела за вансудско решавање потрошачких спорова коју сачињава и јавно објављује Министарство трговине, туризма и телекомуникација. У свом раду морају следити одређена правила и критеријуме како би стране у спору имале исту могућност аргументације, али и правовремене информације које се тичу како евентуалних трошкова, тако и правних последица исхода вансудског решавања потрошачког спора. Министарство трговине, туризма и телекомуникација финансира рад тела за вансудско решавање потрошачких спорова исплатом финансијских средстава по завршеном поступку.    

    

        Листа тела за вансудско решавање потрошачких спорова доступна је на званичној интернет страници Министарства на следећем линку: https://mtt.gov.rs/extfile/sr/33309/Lista%20tela%20za%20vansudsko%20nova%2028.02.2022..pdf.    


    Ток поступка вансудског решавања потрошачког спора    


    • Потрошач је претходно изјавио рекламацију трговцу        
    •         
    • Потрошач, непосредно преко поште или електронским путем доставља предлог Министарству,        
    •         
    • Министарство прослеђује предлог телу за вансудско решавање потрошачког спора, најближем месту пребивалишта потрошача или телу за које је Министарство процени да ће поступак решити на најефикаснији начин.        
    •         
    • Тело за вансудско решавање потрошачког спора одлучује о оправданости предлога у року од 15 дана од дана пријема предлога.        

           

Трговац је обавезан да учествује у поступку вансудског решавања потрошачких спорова        

       

Поступак вансудског решавања спорова окончава се:    

    

      1.  препоруком о начину решавања потрошачког спора        
                    
          1.  закључењем споразума о решавању спора        
          2.         
          3.  одлуком тела да се поступак обуставља, јер даље вођење није целисходно